Kiedy do psychologa?

Kiedy podjąć decyzję o udaniu się do psychologa lub psychoterapeuty?

 

  • Obserwujesz utrzymujące się obniżenie nastroju, poczucie bezsilności. Masz obniżoną samoocenę, negatywnie oceniasz przeszłość i przyszłość. Nie umiesz cieszyć się tym, co do tej pory wydawało się przyjemne.
  • Pogorszyło się Twoje funkcjonowanie w życiu codziennym, zawodowym. Czujesz trudności w koncentracji, spadek motywacji, brak sił. Masz ochotę wycofać się z aktywności społecznej, zawodowej. Nie radzisz sobie ze stresem.
  • Źle sypiasz, zmienił Ci się apetyt, często zamartwiasz się lub płaczesz, a wsparcie bliskich osób nie przynosi ulgi.
  • Masz wrażenie, że „nie panujesz nad emocjami”.
  • Odczuwasz problemy w relacjach z bliskimi, trudności wychowawcze z dziećmi, jesteś ciągle zdenerwowany.
  • Przeżywasz powracające lęki, które uniemożliwiają Ci samodzielne pozostawanie w domu, podróżowanie. Wyczuwasz niebezpieczeństwo, mimo że sytuacja wygląda na typową.
  • Powracają uporczywe myśli, nad którymi trudno zapanować i/lub konieczność wielokrotnego wykonywania tych samych czynności, co jest męczące i utrudnia normalne funkcjonowanie.
  • Zdarzyło się w Twoim życiu coś, z czym trudno ci się samodzielnie uporać: zdrada, gwałt, śmierć, choroba lub odejście kogoś bliskiego. Negatywne emocje wciąż się utrzymują, a czas nie leczy ran.
  • Twój związek nie funkcjonuje prawidłowo, ciągle się kłócicie, czujesz, że jesteś źle traktowany przez partnera, nie umiecie się porozumiewać bez gniewu, jedno z was lub oboje myśli o odejściu.